Logo, czy logotyp?

wróć do artykułów
29/03/2023

Logo jako podstawa identyfikacji marki

 

O tym, jak istotne jest logo nie trzeba nikogo przekonywać - wystarczy wymienić marki takie jak Starbucks, McDonald’s czy Apple, by każdy pomyślał o ich logach. Często krok w krok razem z ściśle określonym projektem graficznym idzie kolorystyka - tutaj idealnym przykładem będzie Coca-Cola. Kiedy to czytasz masz w głowie tę konkretną czerwień, prawda?

 

Kolory - lub ich konkretne połączenia - kojarzą się nam też często z określonymi branżami lub zawodami. Chociaż sztywne trzymanie się ich nie jest wymogiem, istniejące już skojarzenia mogą być narzędziem, które może przynieść nam korzyść.

 

Graficzne elementy identyfikacji

 

Chcąc przyśpieszyć współpracę z grafikiem, bardzo pomoże nam, jeśli używać będziemy poprawnych nazw. Dzięki temu osoba, która zajmie się projektem będzie wiedziała co dokładnie ma przygotować, dlatego usprawni się komunikacja.

 

 

Najczęściej na logo składają się dwa elementy: sygnet - czyli element graficzny, i logotyp - czyli ta część projektu, która stanowi nazwę. 

Często możemy również uwzględnić w projekcie tagline, czyli hasło, którym promujemy markę, przykładowo: “codziennie niskie ceny”, wykorzystywane przez Biedronkę, czy często słyszany slogan “Budujesz. Remontujesz. Urządzasz” Castoramy.

 

Co sprawia, że logo wygląda dobrze i spójnie?

 

Chociaż z pozoru sygnet to jedynie prosta forma graficzna, kryje się za nim wiele wiedzy i przemyślanych decyzji. Stworzenie praktycznego, profesjonalnie wyglądającego logo jest procesem, w który wkłada się o wiele więcej wysiłku, niż mogłoby się wydawać widząc finalny produkt.

 

Warianty logo

 

Zanim jeszcze przystąpimy do projektowania warto odpowiedzieć sobie na pytanie: gdzie będziemy wykorzystywać nasze logo? Czy planujemy - nawet w bardzo odległej przyszłości - używać go np. na ubraniach pracowniczych? Jakie gadżety reklamowe mogą potencjalnie nas interesować? Czy logo będzie wykorzystywane jedynie w przestrzeni cyfrowej (social media, strona internetowa, wiadomości e-mail, itd.), czy również w druku (m.in. ulotki, papier firmowy, wizytówki)? Odpowiedź na te kluczowe pytania podpowie grafikowi, jakie warianty logo będą dla nas najbardziej optymalne i potrzebne.

 

Na ogół zalecane jest posiadanie czterech wariantów:

  • logo główne - to, którego używamy najczęściej, zawierające wszystkie interesujące nas elementy. Najlepiej umieszczać je na większych przestrzeniach, takich jak nagłówek strony, szyld przed wejściem, czy broszura firmowa;
  • wariant drugorzędny - często bardziej pozioma wersja logo. Dla przykładu, jeśli w pierwszej wersji nazwa naszej marki zajmuje dwie linijki, w alternatywnej opcji będzie zajmować tylko jedną. Idealna opcja do wykorzystania np. w podpisie na końcu e-maila.

  • submark - uproszczona forma logo, często zamykająca się w kole lub kwadracie. Niejednokrotnie jest to jedynie sygnet lub inicjał nazwy - jest to opcja dopełniająca dwa powyższe warianty - używamy jej, kiedy nie mamy miejsca na użycie pełnowymiarowych logo, lub kiedy przestrzeń jest zbyt mała, by zapewnić czytelność całości. Może być wykorzystane przy pieczątkach, użyte jako znak wodny w social media czy stopka na stronie internetowej.

  • favicon - często zdarza się, że jest potrzeba, by zamiast submarku wykorzystać favicon. Favicon to najprostsza forma naszego projektu - to ta malutka ikonka, która wyświetla nam się w przeglądarce na kartach, koło nazwy otwartej strony.

 

Co dodatkowo możemy uwzględnić, kiedy tworzymy identyfikacje? Możemy zaprojektować serię ilustracji, tekstury czy wzorki - czyli nasze brand elements, tj. elementy identyfikacji wizualnej, które będziemy wykorzystywać dodatkowo - obok naszego logo. Na ten temat można przeczytać więcej w naszym tekście na temat identyfikacji wizualnej, księgi znaku i brandbooka. W tech-Studio oferujemy wszystko, czego porzebujesz do jasnej i interesującej identyfikacji wizualnej swojej firmy.

Szukasz firmy programistycznej?

Porozmawiaj z nami

Jesteśmy otwarci na wszelkie pomysły.

Edytor kodu do tworzenia aplikacji webowych, internetowych